Companiile aeriene din China câștigă teren pe rutele europene, beneficiind de costuri reduse datorită survolului teritoriului rusesc, în timp ce transportatorii europeni se confruntă cu dificultăți financiare.
În anul 2024, companiile aeriene din China au reușit să își extindă semnificativ rutele și capacitățile către Europa, profitând de avantajul oferit de posibilitatea de a survola spațiul aerian rusesc. Acest lucru le permite să reducă costurile de operare, un avantaj pe care transportatorii europeni nu îl pot obține, din cauza interdicției impuse de Moscova companiilor aeriene din Uniunea Europeană, începând cu 2022. Restricțiile impuse de Rusia au dus la prelungirea orelor de zbor, ceea ce a crescut considerabil costurile, în special pentru rutele către Asia. Aceste creșteri au făcut ca prețurile biletelor să devină mai mari, iar multe dintre companiile aeriene europene au fost nevoite să reducă sau chiar să suspende zborurile directe către China. Printre acestea se numără companii mari, cum ar fi Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways și Virgin Atlantic.
În contrast, companiile aeriene chinezești nu sunt afectate de această interdicție, astfel că pot să își mențină prețurile mai scăzute, în ciuda faptului că multe dintre ele continuă să raporteze pierderi financiare. În acest context, aceste companii, cum ar fi Air China, China Eastern și China Southern, și-au crescut semnificativ capacitatea de transport pe rutele dintre China și Europa. Conform datelor disponibile, în octombrie 2024, capacitatea acestora a fost cu 18% mai mare față de aceeași perioadă a anului 2019. Această expansiune este vizibilă și în numărul zborurilor programate, care a crescut cu până la 45% în primele nouă luni ale anului 2024, comparativ cu 2019. Acest avans le permite să ofere bilete mult mai ieftine decât companiile aeriene europene, care sunt supuse unor costuri mult mai mari din cauza orelor suplimentare de zbor și a prețurilor mai mari la combustibil.
Pe măsură ce companiile aeriene din Europa se confruntă cu această concurență neloială, ele susțin că avantajele de care beneficiază transportatorii chinezi sunt mult prea mari pentru a putea concura în mod echitabil. Multe dintre companiile europene sunt forțate să renunțe la anumite rute sau să își reducă capacitatea, ceea ce le pune într-o poziție mai slabă pe piața internațională. Lufthansa a anunțat recent că va elimina din programul său una dintre cele mai vechi rute, Frankfurt-Beijing, din cauza presiunilor financiare generate de concurența chineză. Aceasta subliniază cum s-a schimbat echilibrul competiției internaționale în favoarea companiilor din China.
În ciuda acestor dificultăți, companiile europene continuă să apere interesele lor și solicită măsuri pentru a contracara aceste inegalități. Lufthansa și alte companii aeriene europene au cerut autorităților să impună reglementări mai stricte privind numărul de zboruri directe între China și Europa, pentru a preveni ca transportatorii chinezi să își consolideze dominația pe aceste rute. Aceste măsuri ar putea include limitarea numărului de zboruri pe anumite rute, dar și acordarea de subvenții guvernamentale pentru a sprijini transportatorii europeni în fața acestei concurențe extrem de dure.
În prezent, situația continuă să se dezvolte, iar viitorul competiției pe piața europeană de transport aerian depinde de răspunsul autorităților europene și de modul în care companiile aeriene din Europa vor reuși să se adapteze la noile condiții economice și geopolitice. De asemenea, este de așteptat ca acest subiect să rămână un punct de dezbatere important în următoarele luni, având în vedere impactul pe care îl poate avea asupra pieței transportului aerian internațional și asupra prețurilor biletelor pentru călătorii.