Producătorii auto germani, precum Mercedes și Porsche, se confruntă cu presiuni financiare, iar Goldman Sachs le-a redus ratingul din cauza costurilor ridicate și a marjelor scăzute pentru vehiculele electrice.
Anul 2025 a început dificil pentru producătorii auto germani. Goldman Sachs a redus ratingul companiilor Mercedes-Benz AG și Porsche SE, reflectând problemele legate de creșterea costurilor, riscurile tarifare și presiunile asupra profitabilității. Producătorii germani, odată lăudați pentru excelența lor tehnică, se confruntă acum cu scăderi ale profiturilor, în special pe piața chineză, și cu dificultăți legate de vehiculele electrice.
Una dintre principalele probleme este profitabilitatea scăzută a vehiculelor electrice cu baterie (BEV). Goldman Sachs estimează că penetrarea BEV în Europa va crește de la 14,3% în 2024 la 19% în 2025. Cu toate acestea, întrebările privind costurile mari de producție ale acestor vehicule rămân, afectând marjele de profit. Potrivit analistului George Galliers, sectorul a înregistrat deja o scădere de 12% în 2024, iar dificultățile vor continua și anul acesta.
O altă problemă este scăderea profiturilor din parteneriatele comune din China. Producătorii germani au înregistrat o scădere anuală de 36% a profiturilor. Producători occidentali precum Ford și General Motors au suferit deja pierderi semnificative în China, iar temerile similare apar și pentru jucătorii europeni.
Goldman Sachs a redus ratingul Porsche SE la „Vânzare”, subliniind perspectivele limitate de creștere și riscurile financiare. Analiștii atrag atenția asupra gradului ridicat de îndatorare al companiei și asupra provocărilor de restructurare în cadrul grupului Volkswagen. Mercedes-Benz AG, pe de altă parte, a fost retrogradat de la „Cumpărare” la „Neutru” din cauza incertitudinilor legate de vânzările modelelor de lux, inclusiv AMG și seria S-Class, aflată în declin.
Prognoza EBIT a Mercedes pentru 2024 a scăzut cu 44%, iar pentru 2025 se așteaptă o scădere suplimentară de 14%. Cu toate acestea, Goldman Sachs evidențiază potențialul companiei în domeniul tehnologiilor de conducere autonomă și al parteneriatului cu Nvidia, care ar putea aduce o schimbare pozitivă.
La aceste provocări se adaugă riscurile comerciale. Uniunea Europeană a impus taxe pentru BEV-urile produse în China, în timp ce tensiunile comerciale dintre SUA și Europa ar putea perturba lanțurile globale de aprovizionare. Producătorii auto se află într-o situație dificilă, fiind nevoiți să facă față atât reglementărilor interne, cât și presiunilor globale.
Cu toate acestea, există exemple pozitive. Renault este considerat de Goldman Sachs drept un potențial lider în sectorul auto european, datorită disciplinei sale în gestionarea costurilor și lansării unor produse noi. Rămâne însă întrebarea dacă producătorii auto germani tradiționali se pot adapta rapid la condițiile dinamice ale pieței.