România riscă sancțiuni UE de peste 1,6 milioane euro dacă nu modifică legislația RCA până în aprilie 2025. MAE avertizează că proiectele necesare zac de un an în Parlament.
România se confruntă cu riscul de a plăti sancțiuni financiare semnificative dacă nu va adopta urgent modificările necesare în legislația privind asigurările obligatorii de răspundere civilă auto (RCA). Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a emis un avertisment în acest sens, subliniind că două proiecte de legi care ar implementa aceste schimbări au rămas blocate în Parlament de peste un an.
Conform unei scrisori trimise Camerei Deputaților, România se află într-o procedură de încălcare a dreptului Uniunii Europene din cauza neimplementării Directivei UE 2021/2118. Dacă nu se iau măsuri până la 14 aprilie 2025, țara poate fi trasă în fața Curții Europene de Justiție (CJUE), cu posibile penalități zilnice între 1.750 și peste 105.000 de euro, precum și o sumă forfetară minimă de 1,6 milioane de euro.
„Transpunerea integrală a Directivei UE 2021/2118 trebuie finalizată urgent. În caz contrar, riscul de a fi sesizată CJUE și de a plăti sancțiuni substanțiale este foarte mare,” avertizează MAE.
Printre principalele modificări netranspuse se numără creșterea limitei maxime de despăgubire pentru păgubiții asigurătorilor aflați în faliment, de la 500.000 de lei la o sumă mai mare. De asemenea, persoanele grav vătămate sau rudele victimelor de accidente rutiere acoperite de RCA-uri ale firmelor precum Euroins sau City Insurance ar putea beneficia de prioritate în procesul de compensare prin Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).
Guvernul a inițiat două proiecte de legi pentru transpunerea directivei: PL-x nr. 216/2024 (modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA) și PL-x nr. 192/2024 (adaptarea Legii nr. 213/2015 privind FGA). Acestea au fost aprobate de Senat în primăvara anului trecut, dar încă așteaptă dezbaterea în Camera Deputaților.
Dacă România nu își îndeplinește obligațiile până la termenul stabilit, sancțiunile vor fi inevitabile. MAE subliniază că, chiar dacă modificările legislative vor fi adoptate ulterior, statul poate fi obligat să plătească penalități retroactive.
În paralel, lipsa acestor reforme a fost utilizată ca argument pentru prelungirea plafonării prețurilor RCA, o măsură controversată implementată după colapsul asigurătorilor Euroins și City Insurance.
Printre alte modificări propuse se numără:
Amendă majorată pentru șoferii care circulă fără RCA sau nu-și parchează mașina corespunzător în caz de suspendare a poliței.
Limitarea plăților în avans pentru reparațiile în regie proprie la maximum 400 de euro.
Revizuirea sistemului Bonus-Malus, luând în calcul criterii suplimentare precum gravitatea accidentelor, conducerea sub influență sau furnizarea de informații false.
Introducerea franșizelor RCA, permițând șoferilor să aleagă o sumă negociată pentru reducerea primelor.
Plata în rate a polițelor RCA (lunare, trimestriale sau semestriale).
Fără aceste ajustări, România nu numai că riscă sancțiuni europene, dar și perpetuarea unor deficiențe majore în sistemul de asigurări auto, cu impact negativ asupra tuturor părților implicate.
Registru Internațional al Debitorilor
Asigurați-vă, printr-o verificare detaliată în registrul debitorilor, că istoricul dumneavoastră financiar este cu adevărat curat și fără datorii.