SUA introduce taxe portuare pentru navele chinezești pentru a stimula industria navală americană și a reduce dominanța Chinei în domeniu. Măsurile pot afecta comerțul global.
Statele Unite au anunțat intenția de a impune taxe portuare pentru navele chineze, în încercarea de a revitaliza industria navală americană și de a contrabalansa dominația Chinei în acest sector.
Începând din octombrie, proprietarii și operatorii de nave chineze vor fi supuși unei taxe de 50 de dolari pe tonă de marfă, cu creșteri anuale timp de următorii trei ani. Această măsură, deși mai puțin severă decât propunerile inițiale, a stârnit îngrijorări cu privire la potențialele efecte negative asupra comerțului global.
Un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe chinez a declarat că aceste taxe vor crește prețurile pentru consumatorii americani și că "nu vor reuși să revitalizeze industria navală a SUA".
Conform Oficiului Reprezentantului Comercial al SUA (USTR),
"China și-a atins în mare măsură obiectivele de dominare, afectând grav companiile, lucrătorii și economia americană."
Taxele vor fi calculate în funcție de greutatea mărfii, numărul de containere sau de vehicule transportate. Pentru navele de marfă în vrac, taxa se va baza pe tonaj, iar pentru containere, pe numărul de unități. Suma inițială de 50 de dolari pe tonă va crește cu 30 de dolari anual, timp de trei ani. Navele construite în China vor plăti 18 dolari pe tonă sau 120 de dolari pe container, cu creșteri similare.
Navele neamericane care transportă autovehicule vor fi taxate cu 150 de dolari pe mașină. Taxa se va aplica o dată pe călătorie, dar nu mai mult de cinci ori pe an. Au fost excluse de la reglementări navele goale care transportă exporturi în vrac, precum cerealele sau cărbunele, precum și cele care operează între porturile americane sau către teritoriile din Caraibe și Marea Lacurilor.
Planurile inițiale, care prevedeau taxe de până la 1,5 milioane de dolari pentru fiecare port american vizitat de o navă chineză, au fost semnificativ redimensionate.
USTR a anunțat că, după trei ani, va începe o a doua fază de măsuri care să favorizeze navele americane transportând gaze naturale lichefiate (GNL), cu restricții progresive pe o perioadă de 22 de ani.
Expertii avertizează că aceste măsuri vin într-un context deja tensionat al comerțului global, afectat de politicile tarifare ale fostului președinte Donald Trump. Unele mărfuri destinate inițial SUA au fost redirecționate către porturile europene, potrivit unor grupuri comerciale.
În primele trei luni ale anului 2025, importurile chineze în Marea Britanie au crescut cu aproximativ 15%, iar în Uniunea Europeană cu 12%, o tendință atribuită indirect politicilor comerciale americane. Congestia portuară a crescut în special în Felixstowe (Marea Britanie), Rotterdam și Barcelona.
Reprezentanți ai sectorului logistic au subliniat că, deși consumatorii europeni nu vor simți un impact major, realocarea lanțurilor de aprovizionare și creșterea prețurilor în SUA sunt consecințe inevitabile.
Registru Internațional al Debitorilor
Asigurați-vă, printr-o verificare detaliată în registrul debitorilor, că istoricul dumneavoastră financiar este cu adevărat curat și fără datorii.